Måns Sunesson

Vallarapport SM-del2 Kalix. Stafett; teamsprint; 5-mil

Stafett 3*10 km klassiskt

Glid

Yes ski wax powder 5 (gul) + Rex Hydrex

Struktur

2mm hela skidan + 3mm lätt (bara bak)

Fäste

Rex Yellow + Rex TK-2251 klister + Rex hydrex

Kommentar

Vi hade riktigt bra skidor i blött och löst före. Endast raka strukturer för att undvika att smuts ansamlades under skidorna. På fästet övervägde och testade vi både röd special och brunt klister istället för det gula. Vi valde dock att köra på mjukast möjliga (gul) och TK-2251, och sedan istället täcka klistret med Rex Hydrex för att öka glidegenskaperna och motverka hugg där snön var lite, lite torrare.

Teamsprint skejt

Glid

Rex Olympico Violet + Rex Hydrex

Struktur

2 mm hela skidan (jag och Alexander). 2mm + -5/+15 julgran (Oskar och Jonatan)

Kommentar

Vi hade tyvärr säsongens sämsta skidor detta lopp. Det kan förvisso delvis bero på vallningen, men detta borde vara en av våra allra säkraste vallningar, om än inte den bästa. Efteråt visade det sig dock att nästan alla som åker på Peltonen hade haft riktigt dåliga skidor. Både Andreas Svensson (Ulricehamns IF), William Karlsson (IFK Mora SK) och Gösta Malmsten (IK Stern) var missnöjda med sina skidor trots att både Ulricehamn, Mora och IK Stern generellt hade okej skidor. Så kanske hade våra dåliga skidor någonting med uppbyggnaden av Peltonenskidorna. Peltonen race service i både Sverige och Finland skulle undersöka saken vidare.

50 km skejt

Glid

XCS IH 2.0 Plus 

Struktur

2mm hela skidan + 3mm lätt (bara bak)

Kommentar

Efter teamsprintens bedrövliga skidor var det skönt att återigen ha bra material under fötterna. Skidvalet hade nog väldigt stor betydelse denna dag. Glädjande nog var det mina nya blötföresskejt som gick bäst, vilket innebär att alla mina sex nya par inför denna säsong har gått tävlingar denna vinter trots ovanligt få tävlingar. XCS IH 2.0 Plus var etta i glidtestet före Rex TK50, Rex TK245 och Yes ski wax powder 5 (gul) som var dom andra tre pulvren på referensskidorna. Bara raka strukturer här också av samma anledning som på stafetten, att undvika att smuts ansamlades under skidorna. Glidet höll bra hela vägen även om jag själv kroknade rejält på andra halvan efter en riktigt stark första halva.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.